Olympiastadionilla
Oho, jo toinen roudaus keikka!
Nyt tällä kertaa olin sitten purkamassa Ed Sheeranin keikkaa. Tuo punapäinen väkkärä! Omat päiväduunit esti osallistumasta tämän produktion kasaamiseen, mutta purkuun pääsin. Olihan muuten armada rekkoja mitä lastata. Mutta mennään siihen myöhemmin.
21:30 olisi hyvä olla paikalla.
Tällainen tekstari tuli päivällä, että olisi hyvä olla ajoissa. Ja lähdinkin tosiaan ajoissa kun halusin
saada auton parkkiin myös johonkin, mutta voi pojat mikä tuuri kävi. Eläintarhan kentän parkkipaikalla oli tasan yksi vapaa paikka ja siihen sain auton parkkiin. Kävellessäni kohti stadionia huomasin pysäköintivalvojan muistavan väärin pysäköityjä autoja parkkisakoilla. Olivat pysäköitynä nurmelle... Kävellessä lähemmäs stadionia alkoi erottumaan biisien sanat mitä siellä laulettiin. Paljon oli porukkaa stadionin ulkopuolellakin kuuntelemassa tuota keikkaa.
Hetken istuskelin siinä stadionin ulkopuolella kunnes huomasin BCE:n henkilökuntaa pörräävään huoltoportilla. Ja, eiku sitä kohti.
Siitä sitten sisätiloihin.
Meitä oli siihen kerääntynyt n. reilun tusinan verran ja meidän porukka sitten vietiinkin odottelutilaan missä jaettiin liivi ja kypärä. Crew Leader jakoi liivit ja kyseli siinä ens alkuun
"Oliko sulla jotain aikaisempaa kokemusta?"
"Joo, olin viikko sitten sitä Nick Cavea roudaamassa, olin silloin Audio-tiimissä"
"Aha, joo! Ota tosta punanen liivi, niin oot taas Audiossa, niin on sitten jotain tuttua"
"Jes, tällä mennään"
| Kuvassa nuolet osoittaa näitä "Kajari-pötkojä" joita oli lavan ympärillä, sekä jokaisen punaisen tornin ympärillä, eli paljon! |
Jeps, lopulta meidän oli aika siirtyä valmius asemiin, jotta heti kun keikka loppuu alkaa purku. Se tästä Sheeranin crewstä täytyy kyllä todeta, että olivat sitten todella ystävällisiä ja kohteliaita. Ensimmäiset ohjeet oli siirtyä kohti miksaus telttaa. Näin kun on ulkoilma keikka, niin alkuun oli todella paljon pressujen taittelemista laatikkoon hommana. Ja kun barrikaadi aitoja oli saatu jonkin verran auki, ja yleisöä siirtymään pois, niin alkoi sitten flightcase ralli, vietiin laatikot sinne missä oli äänentoisto kaiuttimia. Olin sitten itse Adam nimisen audio crewn jäsenen tiimissä, ja hän kyseli tosiaan meidän nimet jotka häntä auttoi, toki "Niklas" muodostui nopeasti kansainvälisempään "Nicholas" muotoon. Ja tämä nimi kajahti usein Adamin suusta kun johonkin tarvittiin apua.
Tämä oli todella massiivinen produktio. Tavaraa oli paljon ja koko stadionin kentällä viiletti tosiaan roudareita, trukkeja, ja lopulta rekkojakin, kun saatiin rekka täyteen, niin pitihän niitä sieltä poiskin saada. Ja samalla laskettiin isoja kaiutin pinkkoja korkealta alas. Kun tuolla on paljon liikennettä, niin välillä piti tosiaan vahtia, ettei nostokurjen ohjaimen piuhan yli mennä millään laatikolla. Se on helposti entinen piuha sen jälkeen ja sitten menee kallisarvoista aikaa sen vaihtamiseen/korjaamiseen.
Loputa meidän audio tiimi toimi todella tehokkaasti
Saatiin tosiaan audio härvelit purettua todella vauhdikkaasti arvioisin, että 3 tunnin duunin jälkeen audio oli valmis, ja audio crew kun oli saanut hommansa kasaan totesi eräskin meille "Well, I am of to get couple of beers..." Mutta mehän jäätiin vielä toki tekemään duunia. Siellä sitten siirreltiin rekkoihin, joita oli todella paljon, laatikoita. Kun oltiin siellä stadionilla, niin piti melkeinpä tietää, että missä on "rekka 21", tai "rekka 11" kun rekkoja oli tosiaan neljässä eri paikassa. Eikä sitä ihan huvikseen viittis työnnellä mitään 700kg valotelinettä väärälle rekalle. Lopulta olin sitten täyttämässä rekkaa parin
englantilaisen herrasmiehen kanssa, Andy oli maassa parin apukäden ja trukkikuskin kanssa ja minä olin Edin kanssa rekan sisällä laittamassa tavaroita paikoilleen. Tästä tuli itselle vähän inttiajat mieleen, kun lääkintä aliupseerikoulussa pakattiin todella paljon maastokuorma-autoon raskasta joukkuesidonta paikkaa, siinä oli laatikoita (toki ilman renkaita) mitä sitten laitettiin just tiettyyn järjestykseen jotta mahtuivat. Tässä tehtiin samaa, toki tilaa oli enemmän, samoin tavaraa ja laatikoissa oli renkaat alla.
Tämä homma sitten jäi itsellä viimeiseksi, meitä lähti sieltä iso porukka tässä vaiheessa, siinä oli lähinnä paljon pushereita, joiden pääasiallinen homma oli työntää laatikoita rekkojen luokse, siinä oli Audio tiimiä, sekä valotiimiä. Vielä jäi "Steel" tiimi hommiin jotka purki lavarakennelmia. Kotosalla olinkin sitten tuossa klo 4:15 suunnilleen, tällä kertaa uni ei heti korjannut vaan hetken kesti ennen kuin nukahdin.
Se mikä oli huomattavin ero edelliseen roudauskeikkaan nähden, niin nyt ei ollut oikein odottelua missään vaiheessa, eikä huulen heittoa muiden kanssa, nyt tosiaan tehtiin vaan. Varmasti osaltaan tähän vaikutti se, että oltiin tunti palkalla tällä kertaa. Mitä nopeammin, niin sitä nopeammin ja vähemmän palkkoja maksettavana. Ainakin oma näkemys siitä, että mikä on kuluttajan kannalta "oikean hintainen" keikka, on muuttunut. Alalla on paljon väkeä töissä ja tässäkin oli porukkaa todella paljon. Pelkästään rekkakuskeja kiertueella on useita kymmeniä, siihen päälle vielä apukuskit, artistin oma crew, niin varmasti tuon Ed Sheeranin keikan tiimoilta pyörii joku. n. sadan hengen henkilökunta paikasta toiseen, ja sitten vielä venuen puolesta on järjestyksenvalvojaa, lipuntarkastajaa, siivojaa, myyjää, meitä roudareita jne. Ei välttämättä riitä edes toinen sata henkeä siihen päälle. Ainakin itse jatkossa mielelläni maksan sen lipun hinnan mitä se onkaan. Se työllistää todella paljon väkeä.
Täältä voit lukea, että miten päädyin näitä keikkoja tekemään, ja miten meni edellinen Nick Caven roudaus keikka.
Kommentit
Lähetä kommentti