Myrskyn silmässä -kappaleen äänitykset.
Julkaistiin sitten orkesterin kanssa EP. Ajattelin tähän yhden kappaleen osalta avata sitä, että mitä kaikkea tuli tuon kappaleen tiimoilta tehtyä. Kappaleen sovitus oli hitsautunut alkuvuonna jo uomiinsa ja tämä Myrskyn silmässä olikin omaan korvaan ensimmäinen kappale joka oli ns. "valmis".
Kappaleen on säveltänyt ja sanoittanut yhtyeemme kitaristi Timo. Eikä itsellä ole itse kappaleen synnystä tietoa, niin keskityn tässä kirjoituksessa eri instrumenttien äänityksiin. Kaikki EP:n Ensiaskeleet kappaleet äänitettiin käytten REAPER ohjelmistoa. Äänikorttina M-audion Air 192 | 14.
Rummut
Tässä oli haasteita siinä, että miten saadaan Laurille soitto korviin. Tehtiin lopulta niin, että äänitettiin "apukitara" raita missä oli sitten biisin kitara äänitettynä. Tämä soitettiin klikkiä vasten ja siihen sitten rumpalin kannutteluita.
Lopulta muuten EP:lle taidettiin jokainen biisi äänittää eri tavalla, ihan siitäkin syystä, että opin tässä samalla käyttämään tuota Reaperia, ja sen mahdollisuuksia joka kerta pikkasen syvällisemmin.
Bassot
Tämä on kiva kun kotona näitä äänittelee, niin saahan tehdä niin monta ottoa kuin vaan tahtoo tehdä, eikä tarvitse kelloa vahtia samalla. Ja kun näitä kotona tekee, niin saapa valittua soittimenkin kun on kaksi bassoa, niin voi koitella kummalla vaan soundais paremmin.Kitarat
Tätä soitettiin moneen kertaan ja hartaasti, ensin telecasterilla, sitten puoliakustisella jazz-kitaralla, ja lopulta vielä soitettiin akustisella. Tuo akustinen lopulta sopi kappaleeseen parhaiten tuoden siihen kevyen soinnin.Tässä on heleä kierto ja kitaraa soitellaan korkealta, capo taitaa olla 8. nauhalla kun tätä soitellaan. Varmasti kitaristimme osaisi kertoa tämän biisin sielunmaisemasta enemmänkin.
Halusin "puhtaan" signaalin mitä voi sitten haluamallaan tavalla muokata eteenpäin. Äänittäessä kokeilin tähän sellaista, että äänittelin kahdelle raidalle kitaroita samaan aikaan. Toinen linja oli pedaalilaudan kautta ja mikillä äänittäen vahvaria, ja toinen taas ihan suoraan kitarasta äänikorttiin. Näin sain sitten puhtaan kitaran mitä muokata tarvittaessa. Tämä oli tärkeää oppia tulevaa ajatellen, sillä tuo suoraan linjaan soitettu puhdas kitararaita on miksaus vaiheessa todella arvokas.
Vaikkakin tähän kappaleeseen valikoitui lopulta akustiset raidat rytmikitaralle, sekä soolokitaralle.
Laulu
Tuossa sitten kun oli pari muuttujaa matkalla, niin samaan syssyyn päätettiinkin äänittää useampikin kappale kerralla, ja laulusessioissa oli sitten kerralla useampi äänitettävänä. Ensin omana osanaan taisi mennä Hanskat putoaa ja Hetkestä nyt kappaleet ja sitten toisella kertaa Myrskyn silmässä, Muistoni sinusta ja Seuraavaan leveliin kappaleet.Ja jokaiseen kappaleeseen pyrin saamaan Sadulta useamman oton, yksi sellainen "varma ja riskitön", eli laulaa just niin kuin on treeneissä laulanut biisit. Sitten taas sellainen missä kokeillaan ja hullutellaan, kokeile kerran niin täysiä kuin lähtee jne. Monenlaista eri kokeilua tehtiin ja saatiin lopulta kolme - neljä sellaista raitaa tähänkin kappaleeseen mistä voi sitten miksailla jotain yllättävää, mielenkiintoista, tunnelmallista. Mutta hyvin maltillisesti tässäkin tuplattiin lauluja lopulta.
Miksaus
Tällä hetkellä tämä miksaaminen menee itsellä todella intuitiolla, ja kuuntelen sitä kappaletta sillä korvalla, että mietin "mikä tarkoitus tällä kohdalla on kappaleessa" ja tuota kun lähden purkamaan sitten, niin joko se kertoo tarinaa, tai sitten se tarjoilee koukun jne. Jos taas jään ihmettelemään löytämättä vastausta siihen, niin silloin tuo tarvitsee jonkin merkityksen, tai se on kokonaan turha osa. Esim kitarasoolo tai keino kuljettaa melodia osiosta toiseen, painottaa tekstissä jotain tiettyä fraasia. Mitä ikinä, jos osalle ei löydy merkityksellistä syytä olla olemassa, niin silloin voi miettiä sen poistamista. Samalla yritän kuunnella, että mikä kohta kaipaa jotain yllättävää. Tässä kyseisessä kappaleessa ihan lopussa on tehty pieni yllätys joka ainakin saamani palautteen perusteella on ollut ihan toimiva ratkaisu.
Kommentit
Lähetä kommentti