Myrskyn silmässä -kappaleen äänitykset.

Julkaistiin sitten orkesterin kanssa EP. Ajattelin tähän yhden kappaleen osalta avata sitä, että mitä kaikkea tuli tuon kappaleen tiimoilta tehtyä. Kappaleen sovitus oli hitsautunut alkuvuonna jo uomiinsa ja tämä Myrskyn silmässä olikin omaan korvaan ensimmäinen kappale joka oli ns. "valmis". 

Kappaleen on säveltänyt ja sanoittanut yhtyeemme kitaristi Timo. Eikä itsellä ole itse kappaleen synnystä tietoa, niin keskityn tässä kirjoituksessa eri instrumenttien äänityksiin. Kaikki EP:n Ensiaskeleet kappaleet äänitettiin käytten REAPER ohjelmistoa. Äänikorttina M-audion Air 192 | 14. 

Rummut

Rumpujen äänitys tapahtui treeniksellä, kolmella mikrofonilla. Kaksi overheadia ja siihen kaveriksi basarille oma mikrofoni. Tällä pyrittiin saamaan nuo kannut purkkiin. Tiedän näiden olevan vähän, mutta kun harrastuksena tehdään, niin tällaisissa asioissa se vielä näkyy. Kaivoin tipsit tähän äänittämisen googlesta, ja tämä postaus sisälsi noudattamani ohjenuorat.

Tässä oli haasteita siinä, että miten saadaan Laurille soitto korviin. Tehtiin lopulta niin, että äänitettiin "apukitara" raita missä oli sitten biisin kitara äänitettynä. Tämä soitettiin klikkiä vasten ja siihen sitten rumpalin kannutteluita.

Lopulta muuten EP:lle taidettiin jokainen biisi äänittää eri tavalla, ihan siitäkin syystä, että opin tässä samalla käyttämään tuota Reaperia, ja sen mahdollisuuksia joka kerta pikkasen syvällisemmin. 


Bassot

Tämä on kiva kun kotona näitä äänittelee, niin saahan tehdä niin monta ottoa kuin vaan tahtoo tehdä, eikä tarvitse kelloa vahtia samalla. Ja kun näitä kotona tekee, niin saapa valittua soittimenkin kun on kaksi bassoa, niin voi koitella kummalla vaan soundais paremmin.

Aika vaivattomasti sain tähän "Myrskyn silmässä" kappaleeseen soiteltua bassot sisään. Soitin kaksi eri versiota missä toisessa soitin koko kappaleen korkealta, ja toisessa kappaleen alkuosan oktaavia matalemmalta. Tämä kappale muodostuu ikäänkuin kahdesta eri osasta. Ja tällä tavalla kokeilin niiitä eroitella. 

Mutta lopulta päädyin soittamaan tämän kuvassa taka-alalla näkyvällä lyhytskaalaisella puoliakustisella bassolla, niin omasta mielestä tuli enemmän sellainen akustinen ja tummempi soundi, vaikka soitetaan aika korkealta lopulta. 

Kitarat

Tätä soitettiin moneen kertaan ja hartaasti, ensin telecasterilla, sitten puoliakustisella jazz-kitaralla, ja lopulta vielä soitettiin akustisella. Tuo akustinen lopulta sopi kappaleeseen parhaiten tuoden siihen kevyen soinnin. 

Tässä on heleä kierto ja kitaraa soitellaan korkealta, capo taitaa olla 8. nauhalla kun tätä soitellaan. Varmasti kitaristimme osaisi kertoa tämän biisin sielunmaisemasta enemmänkin. 

Halusin "puhtaan" signaalin mitä voi sitten haluamallaan tavalla muokata eteenpäin. Äänittäessä kokeilin tähän sellaista, että äänittelin kahdelle raidalle kitaroita samaan aikaan. Toinen linja oli pedaalilaudan kautta ja mikillä äänittäen vahvaria, ja toinen taas ihan suoraan kitarasta äänikorttiin. Näin sain sitten puhtaan kitaran mitä muokata tarvittaessa. Tämä oli tärkeää oppia tulevaa ajatellen, sillä tuo suoraan linjaan soitettu puhdas kitararaita on miksaus vaiheessa todella arvokas.

Vaikkakin tähän kappaleeseen valikoitui lopulta akustiset raidat rytmikitaralle, sekä soolokitaralle.

Laulu

Tuossa sitten kun oli pari muuttujaa matkalla, niin samaan syssyyn päätettiinkin äänittää useampikin kappale kerralla, ja laulusessioissa oli sitten kerralla useampi äänitettävänä. Ensin omana osanaan taisi mennä Hanskat putoaa ja Hetkestä nyt kappaleet ja sitten toisella kertaa Myrskyn silmässä, Muistoni sinusta ja Seuraavaan leveliin kappaleet. 

Ja jokaiseen kappaleeseen pyrin saamaan Sadulta useamman oton, yksi sellainen "varma ja riskitön", eli laulaa just niin kuin on treeneissä laulanut biisit. Sitten taas sellainen missä kokeillaan ja hullutellaan, kokeile kerran niin täysiä kuin lähtee jne. Monenlaista eri kokeilua tehtiin ja saatiin lopulta kolme - neljä sellaista raitaa tähänkin kappaleeseen mistä voi sitten miksailla jotain yllättävää, mielenkiintoista, tunnelmallista. Mutta hyvin maltillisesti tässäkin tuplattiin lauluja lopulta.


Miksaus


Tätä kappaletta miksatessa oma johtoajatus oli, että tämä olisi sellainen mitä Paul McCartney pitäisi sellaisena "Nice little song" -lauluna. Biisi on lyhyemmän puoleinen kestoltaan alle kolme minuuttia, mutta tapahtumaa piisaa kivasti. Lopulta tähän ei ihan hirveästi tullut "kikkailuja" ehkä haastavin juttu oli rumpalin hyräilyn saaminen pois rumpuraidoilta. 😅 Tässä tuli apuun youtube mistä etsiskelin eri hakusanoilla sitä, että miten poistaa tausta ääniä, ja lopulta löysin yhden tutorialin joka hieman avasi tätä, lähinnä löysin sen plugarin millä tehdä tuo tietyn taajuusalueen hiljaisten äänten poistamisen.

Nyt kun jälkeenpäin tätä katselen, niin todella vähän on plugareita tässä käytetty, oikeastaan vain EQ:ta ja rummuissa toki sellaista Reaperin pluginia kuin "ReaFir" (FFT EQ+Dynamics prosessor) jossa on tosiaan sellainen valinta, että voidaan rajata halutulta taajuudelta tiettyyn äänentasoon asti kaikki äänet.

Tällä hetkellä tämä miksaaminen menee itsellä todella intuitiolla, ja kuuntelen sitä kappaletta sillä korvalla, että mietin "mikä tarkoitus tällä kohdalla on kappaleessa" ja tuota kun lähden purkamaan sitten, niin joko se kertoo tarinaa, tai sitten se tarjoilee koukun jne. Jos taas jään ihmettelemään löytämättä vastausta siihen, niin silloin tuo tarvitsee jonkin merkityksen, tai se on kokonaan turha osa. Esim kitarasoolo tai keino kuljettaa melodia osiosta toiseen, painottaa tekstissä jotain tiettyä fraasia. Mitä ikinä, jos osalle ei löydy merkityksellistä syytä olla olemassa, niin silloin voi miettiä sen poistamista. Samalla yritän kuunnella, että mikä kohta kaipaa jotain yllättävää. Tässä kyseisessä kappaleessa ihan lopussa on tehty pieni yllätys joka ainakin saamani palautteen perusteella on ollut ihan toimiva ratkaisu. 

Lopulta kaikki EP:n kappaleet lähetettiin Musakonttorille masteroitavaksi ja julkaistavaksi. En sitten tiedä mitä voodoota ja salatiedettä tuo masterointi on, mutta kyllä siinä jotain taikaa oli jokaisen biisin kohdalla havaittavissa.

Ja itse kappaleen kuulet Deezeristä taikka spotifystä.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Seminooma, hetkinen siis mikä?

Pari keikkaa takana jo...

Varattu linja